PRODEJ KVALITNÍCH
VNITŘNÍCH DVEŘÍ
CHCETE STAVĚT, PORADÍME! - STAVBA
REALIZACE STAVBY
1. Výběr způsobu výstavby rodinného domu
V období, kdy pořizujeme projektovou dokumentaci pro výstavbu rodinného domu, se zabýváme otázkou jaký způsob výstavby rodinného domu zvolíme.Rozhodujeme o tom, zda si necháme postavit náš rodinný dům tzv. "na klíč" nebo zvolíme realizaci stavby svépomocí, popř. nějakým kombinovaným způsobem,
Způsob výstavby rodinného domu je dán možnostmi stavebníka, zejména finančními a časovými. Důležité je rovněž posouzení praktických dovedností a technických zkušeností stavebníka s výstavbou rodinného domu (popřípadě výpomoc jiné kvalifikované osoby).
V dnešní době je nejvíce využívaná forma výstavby rodinného domu nebo alespoň hrubé stavby tzv. „na klíč”.
Realizace stavby odbornou firmou „na klíč"
Nejsme-li schopni z důvodů časových či odborných si řadu stavebních prací vykonat při vlastní realizaci stavby rodinného domku sami nebo za pomoci příbuzných či známých, volíme způsob výstavby odbornou stavební firmou.
V současné době je nepřeberné množství stavebních firem, které realizují stavby rodinných domků. Počínaje velkými stavebními firmami a konče jednotlivými řemeslníky, kteří podnikají na základě živnostenského listu.Stavba rodinného domu je však značně komplikovaná i když svým rozsahem v porovnání s ostatními druhy staveb, poměrně malá. Výstavba tzv. „na klíč“ má nespornou výhodu v tom, že dodavatelská firma ručí za komplexnost dodávek, jejich vzájemnou provázanost a funkčnost, zároveň poskytuje stavebníkovi i potřebné záruky za provedení díla (obvykle 36 - 48 měsíců, někdy i déle). Nejvhodnější je vybrat stavební firmu na základě výběrového řízení z více firem. Pozor na nejnižší cenové nabídky. Stává se často, že při nedostatku zakázek se stavební firmy podbízí nízkými cenami, které pak nedodrží nebo dílo nedokončí, což přináší značné problémy stavebníkům. Proto při výběrovém řízení je vhodné vyžádat rovněž reference o stavební firmě, osobně navštívit stavby rodinných domů těmito firmami již realizované a zjistit si velikost a majetek firem, které byly osloveny. Dodavatel projektové dokumentace, popřípadě jiný odborník, zpracuje tzv. výkaz výměr dle projektové dokumentace a dodavatelské firmy tento výkaz výměr položkově ocení. Porovnáním jednotlivých položek získáme dostatečný přehled o cenových nabídkách jednotlivých firem. Na trhu existují firmy, které se zabývají inženýrskou a technickou pomocí stavebníkům.
Pozornost věnujte sepsání řádné smlouvy o dílo,kde je především nutné přesně specifikovat předmět díla, tj. položky, které dílo obsahuje a které nikoliv. Dále je vhodné vázat splátkový kalendář na postup výstavby rodinného domu, aby jak zhotovitel tak objednatel byli vázáni na skutečný postup výstavby. Důležité je specifikovat přesně způsob předání a převzetí díla, odstranění případných vad a nedodělků, uvést reklamační lhůtu a způsob provádění reklamace.
Pro celkový výsledek díla (tj. zrealizovaný dům) je nejlepší, když mezi zhotovitelem a objednatelem vznikne vztah důvěry; jednotlivé problémy, kterých je vždy dost, se řeší otevřeně a konstruktivně na kontrolních dnech na stavbě a průběh výstavby je pečlivě zachycován ve stavebním deníku, který vede zhotovitel. Pokud stavebník nemá příslušné odborné znalosti a chce mít jistotu, že je stavba prováděna kvalitně a podle projektové dokumentace, má možnost se nechat vůči zhotoviteli zastupovat odborným pracovníkem- tzv. technickým dozorem.
Obecně platí, že pokud stavebník zhotovitele stavby tlačí přespříliš do úspor a snižování ceny stavby, doplatí na to kvalita prováděných stavebních prací. Naopak pokud stavebník sám nebo jeho technický dozor dostatečně nekontroluje průběh výstavby, doplatí na to finančně. Nalézt zlatou stření cestu není jednoduché. Doporučujeme proto sjednat na stavbu, případně její část (např. hrubou stavbu), pevnou cenu za celé dílo a dostatečný termín plnění a garance za kvalitu provedení. Odpadne tak náročná kontrola výkazů výměr a dohadování o případných vícepracích nad rámec smluvní ceny.
Realizace stavby svépomocí
Stavba rodinného domu se často realizuje svépomocnou výstavbou. V praxi to znamená, že stavebník nebo někdo z jeho blízkých má dostatečné znalosti a dovednosti v oblasti výstavby a řídí si postup výstavby sám. V takovém případě vyžaduje stavební úřad, aby stavebník měl sjednán odpovědnou osobu za provádění staveb (autorizovaného architekta, inženýra nebo stavebního technika). Ten kontroluje provádění stavby, její kvalitu i dodržování projektové dokumentace. Výhodou tohoto způsobu je možnost kdykoli stavbu přerušit a reagovat tak pružně na možnosti jejího financování
Často se stavebníci pro tento způsob výstavby rozhodují z důvodů předpokládané úspory finančních nákladů. Neuvědomují si však, že zřejmou nevýhodou je ta skutečnost, že stavebník není plátcem DPH. Nakupuje tedy stavební materiál za ceny se základní sazbou DPH (19%). Oproti tomu dodavatelská firma, která je plátcem DPH, kalkuluje cenu stavby s materiálem nezatíženým DPH a dodanou stavbu nebo její část zatíží pouze sníženou sazbou DPH, která činí pouze 5%. Ve prospěch realizace stavby svépomocí zdánlivě mluví i cena, kterou si stavební firma účtuje za práci, a kterou stavebník zdánlivě ušetří, vloží-li do stavby vlastní práci. Musí si ale být vědom toho, že v případě, kdy není profesionální řemeslník a neovládá-li stavební profese, tuto práci provede s daleko vyšší časovou náročností. Je nutné zvážit, zda za tuto dobu si stavebník nevydělá ve své profesi více peněz, než které ušetří svojí vloženou prací do realizace stavby domu. Zároveň vzrůstá riziko neodborného provedení stavby, zejména při použití nejnovějších technologií výstavby a nových materiálů.
Stavebník, při tomto způsobu výstavby, se neobejde bez dílčích dodávek, např. ústřední topení, plyn, elektroinstalace apod. od odborných firem, které mají příslušné oprávnění. Přejímá tak na sebe i odpovědnost za koordinaci těchto prací a převzetí těchto částí stavby. Zvyšuje se riziko neprovázanosti jednotlivých profesí, a tím vznik možných závad a kolizí. Tyto jsou důvodem k dalšímu nárůstu nákladů na svépomocnou výstavbu.Při svépomocné stavbě rodinného domu není možno sjednat záruční lhůtu na stavbu jako na celek.
Realizace stavby - doporučení
realizaci stavby raději svěřte odborné firmě se zkušenostmi s výstavbou rodinných domů
věnujte náležitou pozornost sepsání smlouvy o dílo, zejména přesně specifikujte předmět díla, cenu a termín plnění, záruky a garance za kvalitu provedení prací
neopomeňte - při stavbě svépomocí přizvat projektanta nebo jiného odborníka ke konzultování postupu výstavby, a zejména k přebírání částí stavby, které dodávají specializované firmy
2. Fáze výstavby rodinného domu
Kvalita realizace rodinného domu je ovlivněna mnoha faktory - výběrem stavebního materiálu, výběrem realizační firmy, kvalitním projektem, kvalitou prací jednotlivých dodavatelů apod. jedním z faktorů, který tuto kvalitu ovlivňuje je postup výstavby - tzv. fáze. Je to obvyklý postup při výstavbě, který určuje jak na sebe navazují jednotlivé dílčí stavební práce. Tyto fáze výstavby jsou platné s drobnými odchylkami pro výstavbu zděných domů. Je samozřejmostí, že tento postup se může v některých případech odlišovat od postupu, který uvádíme.1. Fáze - základová konstrukce | - základy domu - rozvod kanalizace v základech - izolace svislých stěn |
2. Fáze - hrubá stavba domu | - obvodové zdivo - příčky - nosné a nenosné stropy - krov - střešní krytina - komín - střešní okna |
3. Fáze - výplně otvorů | - osazení oken - vchodové a balkónové dveře - parapety oken - garážová vrata - podbití střechy - podhledy |
4. Fáze - instalace, úprava povrchů | - rozvody elektro, voda, plyn, kanalizace - vnitřní omítky - hrubé podlahy - schodiště - skelet - okapy - zárubně - hromosvod - telefon a televize |
5. Fáze - kompletace stavby | - vnější fasáda - sokl kolem domu - zdravotní technika - podlahy a prahy - vnitřní dveře - obklady - dlažby - obložení schodiště - malířské práce a tapety - hrubé podlahy - dokončení elektro - zásuvky, vypínače |
6. Fáze - vybavení interiéru | - osvětlovací technika - koberce - žaluzie, závěsy - bezpečnostní systém - a další . . . |
3. Porovnání zděných a montovaných domů
Pořízeni rodinného domu je největší životní investicí. Rozhodování ovlivňují v první řadě cena, dispoziční řešení a poloha domu, poté přicházejí na řadu dopravní obslužnost, dostupnost služeb a další faktory, které souvisejí především s okolím domu. Pokud jde o náklady na provoz domu, zajímáme se především o náklady na vytápění.Druh a kvalita konstrukčního řešení stavby a použité materiály zůstávají často opomíjeny. Přitom však právě tyto faktory rozhodují o kvalitě bydlení, o naší spokojenosti, zdraví a pohodě. Radost z nového rodinného domu dokáže velmi rychle zmizet s hlukem z ulice nebo od sousedů, se suchým vzduchem a vysušenými sliznicemi, s trvalou vlhkostí v kuchyni a v koupelně, s rozšiřujícími se trhlinami v omítkách, s chladem stěn v zimě a dusným vzduchem v létě - o plísních a radiaci ani nemluvě. Kvalita domu a použitý materiál navíc ovlivňuje i prodejní cenu v pozdějším období. Přejeme si, aby Vaše peníze vložené do bydlení neztrácely svou hodnotu, ale naopak. V tomto okamžiku nastává čas položit si důležité otázky.
Jak je skutečně důležitá rychlost výstavby, pokud je rozdíl v několika málo týdnech? Jakou optimální hodnotu má mít tepelný odpor? Má smysl aby byl abnormálně vysoký? Je důležitá hmotnost a velikost zdících prvků nebo způsob zdění? Jaké hodnoty vlastně rozhodnou o kvalitě našeho bydlení a o naší spokojenosti? Cihlový dům v sobě soustřeďuje právě ty vlastnosti, které o kvalitě bydlení rozhodují nejvíc. Chrání obývané prostory před chladem i horkem svým optimálním tepelným odporem a svou schopností teplo akumulovat. Náklady za teplo neustále rostou. Větší důraz se proto klade na zvyšování hodnoty tepelného odporu vnějšího zdiva domu. I tepelný odpor zdiva má však svoji optimální hranici a další zvyšování nad tuto hodnotu již nepřináší odpovídající užitek. Hlavním důvodem je neúměrně vysoká investice do tepelně-izolační vlastnosti zdiva oproti dosažené roční úspoře nákladů na topení.
Výši těchto nákladů přitom vždy ovlivňuje několik rozhodujících faktorů (seřazeno dle důležitosti):
- okna, dveře a infiltrace
- chování obyvatel domu
- obvodové zdivo a strop
- otopná soustava, regulace a topné medium
- klimatické podmínky a nadmořská výška
Výhody | Nevýhody | |
Cihelný rodinný dům | masivní stavební materiál protihluková ochrana stálá hodnota domu možnosti přestavby a rekonstrukce optimální mikroklima pro bydlení protipožární ochrana |
delší doba výstavby menší průhlednost nákladů na pořízení tepelný odpor jednovrstvého zdiva max.2,20 m2K/W |
Dřevěná prefabrikovaná montovaná stavba | pevná cena kratší doba výstavby kvalitní tepelná izolace |
menší možnosti přestavby protihluková a protipožární ochrana malá akumulace a ochrana proti horku malé dlouhodobé zhodnocení investic |
Betonová prefabrikovaná stavba | masivní stavební materiál protihluková ochrana doba výstavby možnost lepší tepelné izolace |
nízká kvalita bydlení v panelovém bytě malé možnosti přestavby suché mikroklima malá flexibilita pracnost zabudování rozvodů |
4. Stavební dozor je nutností
- tato tabulka by mohla být u vstupu na staveništi Vašeho nového rodinného domu. Nehlídá tam však Váš čtyřnohý přítel, nýbrž stavební dozor. Tento Váš zástupce na stavbě střeží také Vás majetek, kterým jsou peníze investované do výstavby domu. Zajistí Vám í klidný spánek v novém domě, kdy Vás nebude budit noční můra ze závad zapříčiněných nekvalitním provedením díla nebo nedodržením technologických postupů při výstavbě. Pokud stavíte již druhý nebo třetí dům, pak následující řádky již nejsou pro Vás ničím novým, se vším jste se již seznámili sami i v praxi. Rozhodli jste se postavit pro Vaši rodinu dům, ve kterém chcete zažívat pokud možno jen příjemné chví1e. Tím, že dům je nový nebo po celkové rekonstrukci věříte, že Vás v nejbližší době nebudou trápit opravy a starosti s jeho údržbou. Toto přání se Vám splní pokud stavba bude kvalitně provedena. Výstavbu domu jste již naplánovali, vybrali jste si projekt domu, který splňuje Vaše představy, máte uzavřenou smlouvu o d1o se stavební firmou a nyní budete již očekávat den, kdy se budete moci do nového domu stěhovat. Určitě však nevydržíte pouze čekat a budete čas od času stavbu navštěvovat a sledovat, jak se Váš sen stává skutečností. Pokud nejste technicky zaměřeni, nemáte dostatečný přehled o stavebních technologiích a Váš čas věnujete zajišťování financování stavby, měli by jste do svého plánu realizace zahrnout svého zástupce, který bude celý průběh výstavby kontrolovat a sledovat po odborné stránce. Tímto získáte dostatek dostatek času při návštěvách stavby na přemýšlení o vybavení a zařizování nového příbytku. Jistě si řeknete, že tímto Vám vzniknou další náklady, které Vám prodraží stavbu. Částka, kterou vynaložíte za tuto službu představuje zhruba 1 - 2 % z celkových nákladů na stavbu. Zaručí Vám však, že po ukončení výstavby nebudete utrácet za opravy vad vzniklých špatně provedenou prací a nebudete se každý den dívat na detaily, které kazí vzhled Vašeho domu. V neposlední řadě nezapomeňte, že opravy Vás nejenom stojí peníze, ale ovlivní zaběhnutý chod Vaší domácnosti a mohou přerůst až v soudní při s provádějící firmou. Nyní již záleží na Vašem zvážení a rozhodnutí, zda využijete této služby, která má své opodstatnění ve stavebnictví.Stavební dozor - Váš přítel.
K ČEMU JE STAVEBNÍ DOZOR ?
Stavební dozor zajišťuje zejména:
- sleduje a kontroluje postup výstavby dle uzavřené smlouvy o d1o, projektové dokumentace, stavebního povolení
- využívá právních nástrojů vůči dodavateli, aby stavba byla hospodárná, kvalitní a realizována dle schváleného časového harmonogramu
- odběratelské kontroly v průběhu výstavby, zajišťuje přejímky, zkoušky a prověrky dílčích dodávek stavby
- spolupracuje při kontrolních dnech na stavbě, připravuje podklady a zprávy k jednání
- prověřuje dodavatelské faktury, kontroluje zda účtování bylo provedeno správně
- kontroluje vedení stavebního deníku
- řeší případné změny stavby s dodavatelem a investorem, kontroluje jejich provedení
- zpracovává soupis vad a nedodělků
- vypracovává dokumentaci skutečného provedení stavby
- dohlíží na odstraňování zjištěných vad a nedodělků ve stanovené lhůtě a předepsané kvalitě
5. Odpovědnost za dílo a reklamace vad
Obsahem každé Smlouvy o dílo, bez ohledu na rozsah stavby (díla) a osobu objednatele a zhotovitele, by měl být článek řešící odpovědnost zhotovitele za vady díla. Dále pak stanovení záruční doby díla, způsobu reklamace a případných sankcí za nedodržení termínu pro odstranění vad či nedodělků díla nebo reklamovaných skrytých vad díla.Laicky vzato, lze rozdělit vady díla na ty, které vzniknou ještě v době stavby před jejím dokončením a na vady skryté. Do prvních vad patří i klasické nedodělky zjištěné při společném jednání zástupce objednatele a zhotovitele o předání a převzetí díla. Tento akt převzetí a předání díla je nutnou součástí každé stavby a předchází vlastnímu kolaudačnímu řízení. Odstranění nedostatků, které jsou zjištěny při tomto přejímacím řízení, je řešeno v zápise z tohoto řízení a jsou zde i stanoveny termíny pro jejich odstranění. Nesplnění těchto termínů je zpravidla penalizováno v článku řešícím sankce a pokuty v uzavřené smlouvě o dílo. Rozhodujícím faktorem při posuzování kategorie vad díla či nedodělků je otázka, zda tyto vady brání či nebrání užívání díla. V případě, že zjištěné vady díla brání užívání díla je přejímací řízeni přerušeno do doby jejich odstranění. U ostatních vad je stanoven pouze termín k jejich odstranění a přejímací řízení je možno ukončit.
Dalším druhem vad jsou vady skryté, které se zpravidla projevují v pozdějších letech po dokončení díla. Pro zajištění odpovědnosti zhotovitele za tyto vady slouží článek smlouvy o dílo řešící délku záruční doby. Tato doba je dle zákona minimálně 18 resp. 36 měsíců. U velkých staveb a vybraných objednatelů, např. Státní správa, však bývá i delší, např. 60 a více měsíců. Výjimkou jsou pouze dodávky výrobků a technologických částí stavby, kde je délka záruky dána výrobcem a je zpravidla kratší než záruka na celé dílo. V případě reklamace skrytých vad by měl být způsob vyrozumění zhotovitele popsán ve smlouvě o dno a měly by být i stanoveny nejpozdější termíny, kdy je zhotovitel nucen nastoupit na odstranění těchto vad a to pod hrozbou sankcí vyplývajících ze smlouvy o dílo.
Pro zajištění součinnosti zhotovitele při odstraňování vad je do smluv zahrnut atribut „pozastávky", což je část ceny d1a, zpravidla ve výši 10ti%, která je uvolněna až při kladném výsledku přejímacího řízení. Někdy je toto uvolnění posledních 10ti % ceny díla vázáno i na výsledek kolaudačního řízení. I z tohoto řízení, za účasti zástupců orgánů státní zprávy, mohou vyplynout další připomínky ke kvalitě či úplnosti díla. U některých velkých či významných staveb je termín uvolnění citované pozastávky, nebo její části, totožný s koncem poskytnuté záruční doby zhotovitelem, tedy někdy i několik let.
Z výše uvedeného vyplývá, že otázkám odpovědnosti za vady díla věnujte ve smlouvách o dílo patřičnou pozornost. Můžete tím předejít mnohým komplikacím během vlastní realizace stavby.
6. Dobrá rada pro vás
Výběr firmy si pořádně promysleteJde o velmi důležitý krok, zejména v případech,kdy chcete uzavřít smlouvu o dílo na provedení zakázek dlouhodobého charakteru nebo většího finančního objemu, jako jsou třeba stavební práce nebo zakázková výroba nábytku. Vytipujte si více firem a u jiných občanů, kteří již jejich služeb využili, o nich získejte co nejvíc informací.
Zjistěte si, jak kvalitní a jak drahá je jejich práce, jakou pracovní morálku mají zaměstnanci, zda firma například zajišťuje komplexní služby např. od projekce, zpracování rozpočtů až po zhotovení zakázky, za jakých podmínek zakázky zajišťuje, jaké jsou poskytovány záruky apod. Není od věci se někdy poradit i s nezávislým odborníkem.
Všechno chce přípravu
Nechte si zpracovat projektovou dokumentaci. Pokud tuto činnost vámi vybraná firma v rámci komplexních služeb nezajišťuje, je potřebné při výběru samostatného projektanta - stavebního nebo bytového architekta apod. postupovat jako při výběru kterékoliv jiné firmy. U stavebních zakázek si zajistěte příslušná stavební povolení, a to před sjednáním smlouvy.
Co je psáno, to je dáno
Pokud budete mít k dispozici projekt, zpracovaný rozpočet akce, veškerá povolení, příp. nákresy , ujasněn záměr objednávky, vybraného zhotovitele, je možné přistoupit k uzavírání smlouvy o dílo s vybraným zhotovitelem. Smlouvu vždy uzavírejte písemnou formou, pokud zakázka nebude provedena na počkání. O zhotovení díla na počkání jde tehdy, jestli-že objednatel čeká u zhotovitele na provedení díla a je neustále přítomen v místnosti, kde se dílo uskutečňuje.
Jestliže se však objednatel z tohoto místa vzdálí, nejde o zhotovení díla na počkání, i kdyby dílo bylo provedeno ještě tentýž den. Pokud zhotovitelská firma nebude mít zájem smlouvu uzavřít písemnou formou,od jejich služeb raději odstupte.
Co nesmí chybět ve smlouvě
- Občanským zákoníkem je obecně stanoveno, že písemně uzavíraná smlouva má obsahovat tyto základní náležitosti:
- označení předmětu díla a jeho rozsah
- cenu za provedení díla stanovenou odhadem nebo rozpočtem, příp. cenu pevně dohodnutou
- v jaké jakosti je požadováno provedení zakázky
- termín pro zhotovení
U větších zakázek, zejména charakteru stavebního, při zhotovování určitých celků a u oprav vozidel doporučuji do smluv písemně konkretizovat ještě další požadavky:
jaké práce jsou požadovány, a že budou provedeny podle projektové dokumentace, výkresu apod. Je vhodné konkretizovat i zpracovatele projektové dokumentace, výkresu,včetně data je jich zhotovení.
za jakých podmínek bude zakázka provedena, zda si objednatel dodá vlastní materiál a v jakém množství, rozvést postup prací do časových termínů, např. v návaznosti na rozpočet za jakých podmínek je vyžadována součinnost při provádění zakázky mezi objednatelem a firmou, např. vstup do objektu, určitá konkrétní pomoc objednatele apod.
uvést cenu, za kterou bude dílo realizováno. u pevné ceny doporučuji požadovat stanovení ceny za dílo v pevné částce, příp. za m2, m3 a nikoliv podle hodinové sazby, kde se může následně za zvyšování ceny zakázky promítat špatná aktivita zaměstnanců zhotovitele, umělé prodlužování prací apod.. u rozpočtové ceny se odvolat na příslušný rozpočet. Cena odhadem - tuto cenu používat jen výjimečně u oprav a úprav věci nebo u zakázek, kde není možno cenu přesně stanovit. U zakázek stavebního charakteru, zhotovování určitých věcí na zakázku doporučuji na tuto cenu nepřistupovat.
podmínky a termíny fakturace a způsob konečného vyúčtování za provedené práce, a to zejména v případech, kdy se zakázka provádí po etapách
konkretizovat záruky za provedené práce, a to i z časového hlediska
snažit se uplatnit vůči firmě smluvní pokuty, a to zejména u větších zakázek jako pojistku pro případ, že firma nebude zakázku řádně zabezpečovat
7. Uzavření smlouvy
Dobře uzavřená a co nejvíce konkretizovaná smlouva musí zejména chránit zájmy a práva objednatele.Pokud firma není přístupná k písemnému sjednání objektivních smluvních podmínek zvažte, zda je vhodné smlouvu s touto firmou uzavírat.
Pokud firma požaduje finanční zálohu před započetím prací, zejména většího finančního rozsahu, zjistěte si její finanční situaci a případně s touto firmou smlouvu neuzavírejte.
Na kopiích plánů, rozpočtů a na další dokumentaci si nechte firmou potvrdit jejich převzetí před započetím prací. Pokud firma na základě s vámi uzavřené písemné smlouvy o provedení díla zahájila práce, případně zakázku již provedla, je nutné, abyste jako objednatelé opětovně dodržovali určitá pravidla, při jejichž důsledném vyžadování by nemělo dojít k finanční újmě a práce by měly být provedeny v žádoucí kvalitě. Z praktických zkušeností vyplývá, že nedůsledné sledování a kontrola zabezpečování zakázek přináší objednatelům následně mnoho starostí , a to zejména tehdy, kdy dojde k zaplacení zakázky, aniž jsme řádně práci převzali.
8. Zakázku přebírejte pečlivě
Zakázku důsledně převezměte, což znamená provést kvalitní přejímku. U staveb a jiných větších zakázek je vhodné pro přejímku zajistit si nezávislého odborníka, nejlépe soudního znalce z oboru. Když zjistíte závady, sepište je a s firmou se písemně dohodněte na termínu jejich odstranění. Vyžádejte si vyčíslení nákladů, které jsou potřebné pro odstranění nedodělků nebo provedení oprav a úprav v návaznosti na konkrétně zjištěné vady zakázky. O toto vyčíslení pak snižte úhradu fakturované částky do doby, než dojde k odstranění vad. Tuto skutečnost uveďte do písemnosti, týkající se řešení reklamovaných vad při převzetí zakázky.Zajistěte důsledné přezkoušení a posouzení kvality provedené zakázky. Po provedených opravách je nutné si ověřit funkčnost opravené věci. V případě, že opravená nebo upravená věc vykazuje některé nedostatky, okamžitě je reklamujte. Nikdy nepřebírejte zakázku bez řádné prohlídky a přezkoušení.
Zkontrolujte, zda byla předána a vrácena veškerá dokumentace jako revizní zprávy, záruční listy, návody na použití a jiná dokumentace, která byla firmě poskytnuta.
9. I faktura může skrývat zradu
Překontrolujte, zda cena souhlasí s objednávkou, s případnými dodatky k rozpočtu nebo dodatky k prvotní smlouvě.K faktuře musí být přiloženy všechny podklady, jako jsou zakázkové listy, výdejky materiálu, pracovní výkazy a jiné písemné doklady, které jste případně v průběhu provádění zakázky podepisovali.
Ujistěte se, že materiál souhlasí alespoň odhadem se skutečnou spotřebou a zda souhlasí vykázané počty hodin u pracovníků s vlastním sledováním.
10. Nad nedostatky nemávejte rukou
Zjistíte-li určité nedostatky, fakturu neplaťte a na firmě okamžitě uplatněte reklamaci vyúčtováním konkretizací rozdílů, a to písemně a doporučeně, nejlépe na doručenku. V reklamaci vyúčtování si vyžádejte písemné stanovisko firmy do určeného termínu s uvedením, že platba se do doby podání stanoviska pozastavuje.Pokud firma na reklamaci vyúčtování nebude nijak reagovat, je potřebné úhradu fakturované částky provést jen do výše, která je považována za správnou, a rozdíl písemně odůvodnit.
Když byla při objednávce zakázky cena sjednána odhadem a fakturovaná částka přesahuje částku, kterou tvoří odhadní cena povýšená o 10 -20%, a firma v průběhu zakázky nesplnila oznamovací povinnost stran o nutnosti zvýšení ceny a neexistují další rozpory, zaplaťte jen cenu uvedenou na objednávce, povýšenou o výše uvedená procenta, a rozdíl odůvodněte s odvoláním na ustanovení občanského zákona. U vysokých částek berte v úvahu možnost zvýšení jen o 10 %. Pokud vyúčtování zaplatíme v plné výši, nelze již následně výši ceny reklamovat, neboť zaplacením jste vyslovili souhlas s cenou.
11. Co jde, to kontrolujte
Kontrolujte postup prací, zda nedochází ke zbytečným prodlevám zaměstnanců firmy , ověřujte spotřebu materiálu apod. Pokud nejste spokojeni s kvalitou práce, nechte ji posoudit nezávislým odborníkem a trvejte na včasném odstranění vad. Nečekejte, až zakázka bude připravena k převzetí. V případě zjištěných nedostatků okamžitě písemně informujte vedení firmy a žádejte odstranění nedostatků.Nepodepisujte prázdné nebo neúplně vyplněné zakázkové listy, dodací listy, výdejky materiálu a jiné písemnosti předkládané firmou k podpisu a potvrzení správnosti.
Překontrolujte si veškeré údaje na předkládaných písemnostech k podpisu a porovnejte si je s vlastními poznatky. Zejména si překontrolujte vykázané počty hodin, počty zaměstnanců, spotřebu materiálu. Bez řádné kontroly žádnou písemnost nepodepisujte.
Nedomlouvejte se s firmou na případných více pracích, na změnách v projektu nebo rozpočtech ústně, ale vše smlouvejte písemnou formou. Nechte zpracovat dodatky ke smlouvě včetně dodatku k rozpočtu, příp. do dodatku uveďte cenu požadované vícepráce.